2012-04-02

Dialoger

Dagens lektion har varit fokus på dialoger. Det är jätteroligt att få jobba lite med det, för det är lärorikt och utvecklande, och trots att vi inte jobbat så mycket med dialoger, så märker jag att monologträningen som vi fått och har med i vår föreställning på något sätt har hjälpt dialogen ändå. Men det är svårt!

Vi har fått med oss lite verktyg som vi kan jobba med själva på vår fritid, och jag tänker verkligen lägga ner tid på det här. Märker dock att vissa saker har jag redan gjort självmant och själv på ett eller annat sätt, men nu har jag fått lite mer konkret vad man kan göra och ska utveckla det ytterligare hade jag tänkt. Så efter middagen och en kort vilopaus i form av webTV under middagen så kommer jag jobba hårt med att läsa en text om och om igen på olika sätt och med olika röster.

  • Läsrösten
  • Dialog/normala rösten
  • Teaterrösten
Jag kommer dock lägga mest vikt i läsrösten och den normala rösten. Möjligvis lägga in lite olika känslor eller så också!


 Boken jag kommer jobba så med är Gömda av Liza Marklund. Om man säger såhär: Den kommer inte läsas ut i första taget!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar