2013-03-25

Tänkvärt för föräldrar osv.

Någonting tänkvärt för alla människor, och särskilt för föräldrar och sådana som är runt barn, är någonting som vi pratade om idag på SA.

Vuxenvärlden lär barnen egentligen att bli precis som alla andra. Vi berättar för barnen vad de ska tycka/känna/vilja, så man tappar sitt "jag vill" redan när man är barn. Inte undra på att det blir svårt att känna vad man själv vill när man blir vuxen. Man blir tvingad att äta saker som man kanske absolut inte tycker om, rent avskyr, men man måste äta för att det är det som blivit tillagat. Det är inte accepterat att göra annat. Om man inte tycker om t.ex. biffarna som bjuds på och säger att man inte vill äta upp dem för att man inte tycker om dem, kan man få en sådan kommentar som.
Jomen mormors biffar är ju så goda, ät upp nu. Eller SÅ äckligt kan du faktiskt inte tycka att det är. Så hemskt är det inte.
Och vad lär man sig av det? Jag får inte tycka det jag tycker, jag MÅSTE göra det som andra säger är rätt och som alla andra gör och tycker.
Jag vill inte kissa nu, det kommer ingenting
-Då får du sitta kvar tills det kommer!
Någon ramlar och gör illa sig, eller blir ledsen av någon anledning
Ryck upp dig, det var väl inte så farligt?

Det finns många exempel, ni kan säkert komma på flera själva också.

Sedan kommer vi till det här med MÅSTEN också. Det växer också fram redan när man är liten, att man MÅSTE göra saker, man BORDE göra saker, och man SKA göra saker. Det är att lägga sådana fruktansvärda krav på stackars små barn, som de sen går omkring och bär på hela sitt liv. Oj, jag måste göra det, och det och det, sen måste jag göra det osv.

Till ett barn som man vill ska städa sitt rum eller liknande ska man inte säga:
- Du MÅSTE städa ditt rum nu! eller du SKA städa ditt rum nu!
säg istället
- Jag vill att du städar ditt rum idag (eller nu om det är av någon anledning är bråttom)
Och säg inte:
-Om du vill hälsa på din kompis idag så MÅSTE du städa ditt rum!
Man kan säga det på ett positivare sätt, utan måste och hot:
- Jag vill att du städar först, och sen får du gå till din kompis! 
Eller - Om du städar idag kan du få gå till din kompis efteråt

Här kan man också hitta huur många exempel som helst, men det gäller bara att hindra sig själv när man märker att man använder sig av ordet MÅSTE, SKA eller BORDE. Det är ord man klarar sig utan, som bara skuldbelägger. Lägg inte orden på dig själv, och lär inte dina eller andras barn att det är ord man behöver använda sig av. Ändra dessa ord till "jag vill" och lär barnen att det är helt ok att ha egna åsikter och det är deras rätt att få säga "jag vill inte", eller "jag vill". Självklart kanske man vill att barnen smakar av maten, men säg då "jag vill gärna att du iallafall smakar av maten" än att säga "du MÅSTE smaka"! osv. osv. osv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar