2013-03-13

Att göra någonting nytt

Idag på Sinnenas Atelje pratade vi mycket om hjärnan, och hur tanken fungerar och hur det faktiskt kan göra helt märkliga saker. Vi fick höra om en kvinna som suttit och kollat på TV och blivit så fruktansvärt allergisk, hon fick tungt att andas, ögonen och näsan började rinna. Hon berättade att hon var så hemskt allergisk mot katter, och det räckte att se dem på TV för att allergin kom igång. Det var bara det, hon hade sett katterna, och hjärnan uppfattade det som att katterna var där, och därför reagerade den med att få en allergichock i stort sett.

Vi fick göra en tankeövning som bl.a. handlade om att vi blundade också var det en massa steg man gick igenom och sedan åt man på en citron. Jag började hurvas och ögonen tårades bara jag tänkte dessa tankar. Allt för att jag föreställde mig precis det hon pratade om, och för min hjärna blev det verkligt, så min kropp reagerade på detta som att jag faktiskt ätit en citron. Det var jättehäftigt. Hjärnan förstår inte om det är en faktisk händelse eller om det är en tanke, utan den reagerar alltid som att det faktiskt händer. Det är därför vi inte ska älta saker, för om jag ältar någonting som var jobbigt för mig, så kommer det fortsätta vara jobbigt, och hjärnan kommer tro att det händer igen och igen och igen!

Om jag t.ex. tänker. Det kommer ALDRIG att gå! Då går det inte heller. Men tänker jag "ÄH. det kommer ju gå hur lätt som helst". Så går det mycket lättare. Man kan lura sin kropp på det sättet.

Sedan fick vi som dagens tanke "Att göra någonting nytt". För att bli påminda om att man ska försöka göra nya saker som man kanske aldrig har gjort så fick vi göra oss en egen tulpan-uppsättning att ta med oss hem. Så när vi ser den ska vi komma ihåg. "Just ja, jag kan faktiskt göra någonting nytt", eller "idag har jag gjort någonting nytt" osv.

När jag gör kreativa saker har jag lätt för att må dåligt, eller jämföra mig med alla andra som är runt omkring. Men idag har jag fått ett nytt sätt att tänka, som jag verkligen ska försöka ha med mig även om jag tycker det är svårt:
- Så här blev det jag gjorde, efter mina förutsättningar, mina kunskaper och dagsform. PUNKT






1 kommentar: