2013-03-20

Symbol - dagsslända

I Måndags på sinnenas ateljé pratade vi mycket om hur hjärnan inte förstår just ordet INTE. Den sållar bort det, det finns inte i hjärnans kunskap att förstå det. Visst, man lär sig betydelsen med vad ordet inte ungefär menas, men hjärnan förstår inte ordet.
Så om jag tänker "jag får inte", så blir det precis tvärtom!
- Jag får INTE tänka på en blå banan.  (vad tänker man på då=

Eller om man är barn och får höra
- Lek INTE på vägen!  (var går man och leker då? JO, på vägen!)

Om man lägger en straff på en fotbollsmatch och tänker
Jag får inte missa målet
Är chansen väldigt stor att man missar. Men om man istället tänker
Jag ska sätta bollen i krysset eller jag ska pricka målet.
Så är chansen mycket större att man faktiskt sätter bollen i målet

Man ska alltså tänka på det man VILL istället för var man INTE vill. Fokuset ska ligga på vad man vill eller behöver, inte tvärtom!

Man ska se möjligheterna istället för hindren!
Istället för att säga att man ska vara "positiv" eller "tänka positivt" så ska man helt enkelt se möjligheterna. Man ska inte trycka undan känslorna för att vara "den positiva". Hitta möjligheter och olika vägar till ditt mål.

Man ska även fokusera på vad man vill BÖRJA med, istället för vad man ska SLUTA med. (hjärnan förstår inte ordet SLUTA heller)
T.ex. istället för att tänka "jag ska sluta med att äta godis och dåligt mat osv." Ska man tänka
"jag ska börja med ett hälsosammare liv för att det vore bra för mig".

Vi jobbade även mycket med att tänka på att man ska vara här och nu. Och just här och nu är precis 1,6 sekunder! Så lev nu, för nuet kommer aldrig tillbaka. Var där du är och spring inte iväg i hjärnan. HÄR OCH NU!

Dagens kreativa övning för att komma ihåg att leva här och nu, var att vi skulle göra oss varsin dagslända. Dessa sländor lever bara 24h, och de, om några, lever alltid här och nu. Så vi skulle behöva leva lite mer som dem!

Hehe, den ser lite rolig ut, men nu hänger den i mitt fönster för att påminna mig om att leva i nuet!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar