2013-03-20

Symbol - hjärta

Dagens tema på sinnenas atelje var MÅSTE, BORDE, SKA.

MÅSTE är ett ord som vi många använder i stort sett hela tiden. Jag måste dit, jag måste städa, jag måste träna. Man slår på sig själv lite med det ordet. Jag MÅSTE göra det, jag har så många MÅSTEN, blir de inte gjorda så har jag misslyckats.
Man kan konsekvenstesta allting för att se om det verkligen är ett måste. Försök göra måstet till ett vill.
Ex. Jag MÅSTE städa idag. 
Måste du verkligen göra det?? Vad händer om du inte gör det? Det blir kanske mer och mer damm och saker överallt. Är det farligt? I slutändan, om du tänker på det, är det nog så att du faktiskt VILL diska och städa för att det blir rent och fint och det känns bra när det är gjort! Om man går in med inställningen att idag VILL jag städa, så är det roligare och det blir gjort för att du vill att det ska blir rent och fint. 
- Om det finns måsten som du konsekvenstestar, och som inte kan bli ett VILL, så är det nog någonting som du borde plocka bort ur ditt liv. Ex. om man har hund och tycker att allting är så jobbigt. Jag MÅSTE gå ut med hunden, jag MÅSTE mata den, Jag MÅSTE kamma den. Om det bara är måsten och att du inte alls VILL göra dessa saker, så ska du kanske inte ha någon hund. Man ska aldrig behöva göra saker för att du MÅSTE.

BORDE är ett ord som fungerar lite som måstet, men istället för att mans lår på sig själv, så är borde ett ord som ger skuld och skamm.
Jag borde ringa mamma. Jag borde diska. Jag borde hälsa på min bästa kompis.
Detta blir väldigt nedbrytande, för man känner sig som en dålig människa om man inte gör sina "borden". Det är ju så mycket bättre att tänka:
Vill jag ringa min mamma? Har jag något jag vill berätta, eller vill jag höra hur hon har det? Jo, det vill jag faktiskt! Då ringer jag. osv.

SKA är ett starkt, tvingande och statiskt ord och som är frihetsberövande på något sätt. Ska är så deffenetivt.
Kl. 20.00 SKA vi vara framme. När hon fyller år SKA vi göra det här. 

Dagens symbol är hjärtat. När jag ser mitt hjärta som jag nål-tovat ska jag komma ihåg att vi pratat om vad jag vill/jag behöver.  Just nu vill jag äta gröt, så det tänker jag göra!

Ha en bra dag!

Min symbol på hjärtat blev lite konstigt. Jag ville att det skulle bli ett fyrklöver, men det ser mest abstrakt ut. Håller man hjärtat uppochner så ser det ut som en fjäril. Ett fyrklöver och en fjäril, det funkar för mig! Någonting jag alltid behöver är tro, hopp och kärlek. Det är vad just fyrklövret står för, för mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar