2012-12-14

NU NU NU... svårare än man tror!

Idag har jag varit hos min terapeut för andra gången, och det känns som att det kommer bli en bra kontakt! Idag prata vi bl.a. om hur jobbigt det är för mig för att jag tänker alldeles för mycket på framtiden, och mår dåligt över saker som kanske aldrig kommer hända, eller som kanske händer om flera år. Jag kan vara rädd hur min pension kommer se ut när jag nått den åldern, hur jag ska klara livet utan min mamma och pappa, framtida jobb, min dröm och drömyrke osv. Och jag kan må riktigt, riktigt dåligt över detta. Detta gör att jag i stort sett aldrig njuter av nuet, det enda som finns i mina tankar är oftast morgondagen, och vad som händer efter den. Det kommer i slutändan göra så att jag aldrig har levt mitt liv, för jag har alltid levt i en tid som inte finns... framtiden. Den finns ju egentligen inte, ingen kan veta hur den ser ut.

Min terapeut sa en väldigt bra sak till mig. När du väl är där om du kommer dit, ta tag i det då, inte nu - flera månader eller år i förväg!

Så jag ska försöka tänka på att leva i nuet. Om jag kommer i tankar om vad jag måste göra imorgon eller om några veckor, ska jag försöka vända på det och tänka; vad gör jag nu?? Ja, just det. nu sitter jag på golvet och bloggar. Men nu blev jag less på det, och ska sluta. Ska hämta upp syster och barn och dra på stan en sväng hade jag tänkt, men vad som händer där vet jag inte... för det har inte varit ännu!

Ha en bra dag, och var lite mer som barnen är, lev i nuet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar