2013-11-23

Personligt brev på sinnenas vis...

På sinnenas atelje fick vi en uppgift, som jag skrev om för ett tag sedan, som gick ut på att vi skulle skriva ett personligt brev på sinnenas vis. Alltså helt utan mall, utan otydliga etiketter som "flexibel, målinriktad, stresståligt" och sådant som vi tror att arbetsgivarna vill läsa. Utan äkta och ärligt från våra egna hjärtan. När jag skrev riktade jag inte in mig på att skriva ett brev till något speciellt jobb eller så, utan egentligen om mig själv till mig själv. Som jag ser på mig själv och lite sådant. Såhär blev min text: (det är låångt)

Pippi Långstrump, det är jag det! Eller, egentligen heter jag Petra Viklund, men jag anser att jag får vara den jag vill vara. Jag är 26 år gammal, med barnasinnet kvar, och får jag bestämma kommer det finnas kvar hela mitt liv. Jag har en kappsäck full med guldpengar, i form av fantastiska upplevelser och människor runt omkring mig. Och jag vägrar lyssna på dem som säger att jag inte kan bada med kläderna på, sova med fötterna på huvudkudden eller cykla på en cykel utan hjul. Jag vet att jag kan vad som helst bara jag vill och tror på mig själv.

En stor del av min kappsäck är min familj som består av fem syskon, två föräldrar och nio syskonbarn. De är någonting som jag verkligen värdesätter. Vi har en fantastisk gemenskap när vi umgås, och av dem har jag lärt mig att uppskatta värdet av att vara tillsammans med andra och även lösa problem som kan uppstå i en större grupp. Mina busiga, små syskonbarn fyller mig med glädje och värme och var en av anledningarna till att jag valde att gå barn och fritids-programmet under gymnasietiden, och även att jag fortfarande farsineras av barn och deras förmåga att hantera konflikter och sätt att se på världen.För mig är barn kärlek.

På scenen trivs jag som bäst! Att få sätta mig in I andra människors liv och situationer samtidigt som jag får lägga in min egen personlighet I karaktären. Skådespelarutbildningen som jag gick på Edelviks Folkhögskola har gett mig väldigt mycket både teatermässigt och på ett personligt plan. Jag växte otroligt mycket både som människa och skådespelare. Jag la också märke till hur roligt jag tyckte det var att jobba på scenen och utanför tillsammans med andra människor, men även hur mycket jag kunde njuta av att jobba ensam och vara min egen chef. Vi fick ordna mycket själva. Eftersom att jag tycker om att skriva så skrev jag många av mina föreställningar helt själv. Till det kunde jag hitta inspiration av sådant jag har läst, upplevt, sett eller tänkt på.Att jag plötsligt fick göra det jag brinner för och kan bidrog till att jag kände mig glad, upprymd och näst intill överlycklig, och växte mer och mer för varje dag. Jag hittade en guldpeng som varit undangömd I källaren alldeles för länge.

På Edelvik fick vi jobba väldigt fysiskt med fokus på både kondition och styrka och vi tränade på att jobba I motståndet. Jag har alltid tyckt om att röra på mig och träna, och efter utbildningen har mitt intresse för rörelse bara växt och jag vill gärna ha rörelse I vardagen för det hjälper mig att hålla mig pigg och välmående.

Agerandet återkommer mycket I mitt liv. Förutom att jag har jobbat en del med teater och kortfilmer, så har jag även fått möjligheten att själv få lära ut teater till en grupp med barn. Att få slå ihop barn och teater, som är två stora kärlekar I mitt liv är helt fantastiskt. Jag inspireras otroligt mycket av det.

Det fanns en tid när jag inte lyssnade på varken huvud eller kropp. Det hade sitt pris, och det var högt. Men även om jag fick skulle jag inte göra någonting annorlunda. För på grund av det har jag lärt mig hur otroligt viktigt det är att lyssna på kroppens signaler och att ta mig själv på allvar. Jag har vuxit väldigt mycket genom detta, blivit mer trygg I mig själv och jag har förstått att jag är viktig. Det var den mest hårda, men bästa skolan jag kunnat gå.

Jag tycker att jag är stark. Men vad styrka betyder tror jag är väldigt individuellt, och står för olika saker för olika människor. För mig är styrka att våga. Våga säga stopp när det blir för mycket, våga vara stolt över det jag åstadkommer och den jag är, våga agera och vara huvudroll I mitt eget liv. Och sist, men absolut inte minst, våga vara den jag är. Och jag skäms inte för att säga det. Pippi Långstrump, det är jag det! Världens starkaste tjej.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar