2013-11-02

Världens lättaste bröd att baka!

Jag älskar nybakat bröd, och jag har börjar tycka om att baka, även om jag inte är världsbäst på det! Anledningen till att jag nästan aldrig bakat matbröd är för att det tar så sjukt lång tid med jäsning innan, under och efter, och jag är inte direkt känd för att ha ett bra tålamod. Då blev jag jätteglad när jag hittade ett suuuuperenkelt recept på underbaraclaras. Det är verkligen hur lätt som helst, går fort, och är helt klart ätbart.

Jag tänkte dela med mig av receptet här:

Du behöver
7 dl mjöl (valfritt slag, men gärna hälften vetemjöl)
4 dl fil
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt

Såhär gör du 
Ugnen på 175 grader
Blanda mjöl med salt och bikarbonat. Slå över fil och rör om. Degen ska bli som en klistrig gröt. Smörj en avlång brödform med lite rapsolja (eller gör som jag och lägg i ett bakplåtspapper istället)
Töm över degen i formen. Ställ in brödet i mitten av ugnen och låt det gräddas 40-60min (jag har alltid bara gräddat i 40 min, med det beror på hur man vill ha det färdiga brödet)
Låt sedan svalna på ett galler

KLART!! Så himla lätt!
Jag föredrar dock att äta brödet varmt med mycket smör så att det smälter på brödet;)


Att tänka på
Kom ihåg att degen ska ha samma lösa konsistens som gröt!
Man kan variera väldigt mycket utifrån grundreceptet, t.ex. ta hälften vetemjöl, och hälften något annat mjöl. Eller hälften mjöl och hälften havregryn, som jag testade idag. Jag tyckte det var godare för det blev inte riktigt lika kompakt, men André tyckte att det var godare med bara mjöl.

Tycker man om russin eller frön och nötter i kan man även kasta i något sådant. Även två teskedar brödkrydda i kan vara väldigt gott, har dock aldrig testat det.

Vill man göra brödet saftigare och sötare kan man sätta det en halv dl lingonsylt eller sirap, men då behöver man öka mjölmängden med några matskedar.


ser kanske inte jättegott ut, but I like it. Särskilt för att det är så lätta att baka!=)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar