2017-04-25

Flickan med snö i håret - DIKT

Jag tänker göra ett försök att skriva dikter med hjälp av inspiration utifrån. Från boktitlar som jag läser, låttitlar, sånger, filmer etc.  Den här gången läser jag en bok som heter "Flickan med snö i håret". Titeln fick bli min inspiration. Enbart titeln. Boken i sig har inget med min dikt att göra.

Flickan med snö i håret går på isen fram
Det var längesen hon kom ut
Mest suttit i ett hörn och samlat damm
Bara väntat på att livet ska ta slut

Flickan med snö i håret går barfota på kall mark
Men kylan biter ej längre i hennes själ
Fått utstå ett och annat slag, en och annan spark
Bara skrik, bråk, hot och gräl

Flickan med snö i håret får äntligen andas luft
Får äntligen känna att hon ännu har liv
Men hon vet att det är slut nu, och det känns tufft
Men framåt går hon ändå med stora kliv

Flickan med snö i håret och snövit lång skrud
Med svart långt blankt böljande hår
Vit, ja tillochmed nästan ljusblå hud
Vet att hon sina sista steg går

Flickan med snö i håret ramlar till sist omkull
Ett sista andetag att ta, hon sina lungor tvingar
Men flickan känner sig innerst inne hoppfull
Och på hennes rygg börjar det växa två vingar

Flickan med snö i håret flyger snabbt upp mot skyn
Halvvägs möts hon av en välkomnande hand
Tillsammans tittar de ner över vyn
Hon och hennes mamma tillsammans i ett drömland










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar