2016-04-14

Vad kan jag göra när hjärnan är för trött för att sova?

Vad kan jag göra, när hjärnan inte kan sluta snurra?
Vad kan jag göra när hjärnan är för trött för att somna?
Vad kan jag göra när jag ska orka prestera något, men tröttheten förstör mina försök?
Vad kan jag göra när hjälpmedel så tunga att de ska knocka en häst inte gör annat än att få min kropp att somna, men inte hjärnan?
Vad kan jag göra för att bli frisk det här året?
Vad kan jag göra för att jag inte ska bli utskickad på något jag inte klarar av?
Vad kan jag göra för att orka det jag inte orkar?
Vad kan jag göra för att en dag få göra det jag älskar? 
Vad kan jag göra, när det bara finns hjälp tills jag nått en viss ålder
Vad kan jag göra för att få tiden att stanna, samtidigt som jag fortsätter utvecklas?
Vad kan jag göra för att fortsätta gå, om mina ben går sönder av trötthet?

Vad kan jag göra för att försöka få ut alla tankar som snurrar? 
Det vet jag! Jag kan skriva. 
Vad kan jag göra för att få ut mina känslor som har fastnat i bröstet?
Det vet jag, jag kan skapa. Jag kan spela teater. Jag kan skriva.
Men vad ska jag göra för att bli bukt med sömnlösheten? 
Det vet jag inte... det vet inte läkarna... det vet inte terapeuten... det vet inte ens mamma, och hon vet allting! 

Men det är bara att fortsätta kämpa, som jag gjort så länge. För jag har blivit en krigare. En sömn-krigare. Och jag ger mig banne mig inte! Inatt vaknade jag klockan ett, och jag vet redan nu att jag inte kommer sova mer, då väckaren ringer klockan 4.45, för det är för lite tid kvar tills dess. Det kommer bli en jobbig dag, men oj vad jag ska kämpa. Jag ska göra mitt allra bästa på Scenskoleprovet, och hoppas att min kämparanda syns igenom. Att det verkligen syns att jag älskar det jag gör. Att det är där jag känner mig som hemma. På scenen! Med eller utan sömn!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar